Charakterystyka ekonomiczna produktów i usług cyfrowych
- Informacja
- Informacja przedmiotem handlu – niematerialny produkt cyfrowy
- Informacja przedmiotem usługi –niematerialna usługa informacyjna
- Elektroniczny biznes
Zastosowanie:
- niematerialnego produktu cyfrowego
- niematerialnej usługi informacyjnej
- do realizacji procesów biznesowych
- Produkt cyfrowy (informacja zapisana cyfrowa będąca przedmiotem handlu)
- Dokument, pieniądz, utwór autorski, oprogramowanie
- Pismo (dokumenty, gazety, rejestry formularze)
- Głos (muzyka, radio, telefon
- Obraz (zdjęcie, video, tv)
- Oprogramowanie (narzędziowe, użytkowe, gry)
- Multimedia
- Cechy produktu
- Niezniszczalność – z upływem czasu produkt cyfrowy nie traci ani formy ani jakości; produkt cyfrowy zaoferowany na rynku pierwotnym jest równoważny temu produktowi na rynku wtórnym; konkurencja producenta z własnym produktem na rynku wtórnym.
- Obrona producentów przed niezniszczalnością produktu cyfrowego – częste uaktualnienia produktu cyfrowego (zwiększenie funkcjonalności, ulepszenie interfejsów) i licencjonowanie (wynajem bez prawa sprzedaży, wynajem na czas określony)
- obrona –ochrona prawna (warunki licencji, patenty, prawa autorskie); sprzedaż wersji binarnych a nie źródłowych, sprzedaż usług interaktywnych zamiast produktów cyfrowych (sprzedaż tylko wyników)
- ochrona – prawna; cyfrowe znaki wodne; związanie oprogramowania z konkretnym komputerem; sprzedaż usług interaktywnych zamiast produktów cyfrowych
- Transformowalność – zmiany przypadkowe, zamierzone i oszukańcze; dostosowanie produktu do potrzeb konkretnego użytkownika
- Replikowalność- stały koszt wytworzenia produktu cyfrowego; zerowy koszt marginalny powielania produktu cyfrowego
- Inne cechy produktu cyfrowego
- Zależność od indywidualnych preferencji – od preferencji klienta, zróżnicowanie ceny od typu klienta; cena zależna raczej od zgody klienta, aniżeli kosztów produkcji
- Zależność wartości produktu cyfrowego od czasu-musimy znać przyszłość np. informacja o wczorajszej pogodzie jest nic nie warta
- Wartość kumulatywna produktów cyfrowych- np. archiwum do zastosowań analitycznych; informacja stanowiący jeden produkt może być ponownie użyta do wyprodukowania innego
- Korzyści zewnętrzne – definiuje się jako konsekwencje, które nie są uwzględnione w cenie produktu: pozytywne (oprogramowanie) i negatywne(np. o spółce giełdowej, ale jakaś zła)
- Korzyści dla producenta ze świadczenia usług zamiast handlu produktami
- Większe możliwości obrony producenta przed replikowaniem i transformowaniem produktu
- Cena zależna od używania produktu
- Możliwość różnicowania cen w zależności od klienta, czasu użycia, realizowania funkcji
- Możliwość powiązania usługi z marketingiem i badaniem rynku.
- Nowa jakość: usługi interaktywne
- Komunikacyjne- nie mają skutków prawnych
- Transakcyjne – mają skutki prawne
- Podatki
- Problem kto, komu i za co powinien płacić podatki z elektronicznego handlu (złożone produkty i usługi świadczone z różnych krajów, różne reżimy i systemy podatkowe w różnych krajach)
- Problem ceł za produkty niematerialne
- Polityka ustalania cen na produkty cyfrowe
- Płatne w formie abonamentu (na czas określony lub nie)
- Płatne za każdorazowe użycie
- Bezpłatne, wliczone w koszty innych produktów lub usług
- Bezpłatne, finansowane ze środków publicznych, związane z prawami autorskimi
- Elektroniczny Biznes = realizacja procesów biznesowych przez sieć
- Usługi informacyjne
- Usługi komunikacyjne
- Usł. transakcyjne
- Procesy biznesowe
- Promocja
- Negocjacje warunków kontraktu
- Zamówienie
- Dostawa
- Płatność
- Główne zalety realizacji procesów biznesowych przez sieć
- Czas – skrócenie czasu realizacji procesów biznesowych- z każdego miejsca można się połączyć
- Koszty – zmniejszenie kosztów realizacji procesów biznesowych –nie ma pośredników
- Geografia- uniezależnienie procesów biznesowych od odległości geograficznych
- Automatyczna reakcja – możliwość automatycznej reakcji na sygnał inicjujący proces biznesowy- w sklepie internetowym powstaje baza danych – możliwość personalnego i intensywnego marketingu
- Bezpośredniość komunikacji
- Reakcja odbiorcy wiadomości w dogodnym dla niego terminie
- Realizacja procesów biznesowych przez siec:
- Elektroniczne dokumenty wymieniane przez sieć zamiast dokumentów papierowych
- Komunikacja międzyludzka prowadzona przez sieć zamiast bezpośrednich spotkań