Charakterystyka ekonomiczna produktów i usług cyfrowych

  1. Informacja
    • Informacja przedmiotem handlu – niematerialny produkt cyfrowy
    • Informacja przedmiotem usługi –niematerialna usługa informacyjna
  2. Elektroniczny biznes

Zastosowanie:

      • niematerialnego produktu cyfrowego
      • niematerialnej usługi informacyjnej
      • do realizacji procesów biznesowych
  1. Produkt cyfrowy (informacja zapisana cyfrowa będąca przedmiotem handlu)
    • Dokument, pieniądz, utwór autorski, oprogramowanie
    • Pismo (dokumenty, gazety, rejestry formularze)
    • Głos (muzyka, radio, telefon
    • Obraz (zdjęcie, video, tv)
    • Oprogramowanie (narzędziowe, użytkowe, gry)
    • Multimedia
  2. Cechy produktu
    • Niezniszczalność – z upływem czasu produkt cyfrowy nie traci ani formy ani jakości; produkt cyfrowy zaoferowany na rynku pierwotnym jest równoważny temu produktowi na rynku wtórnym; konkurencja producenta z własnym produktem na rynku wtórnym.
      1. Obrona producentów przed niezniszczalnością produktu cyfrowego – częste uaktualnienia produktu cyfrowego (zwiększenie funkcjonalności, ulepszenie interfejsów) i licencjonowanie (wynajem bez prawa sprzedaży, wynajem na czas określony)
      2. obrona –ochrona prawna (warunki licencji, patenty, prawa autorskie); sprzedaż wersji binarnych a nie źródłowych, sprzedaż usług interaktywnych zamiast produktów cyfrowych (sprzedaż tylko wyników)
      3. ochrona – prawna; cyfrowe znaki wodne; związanie oprogramowania z konkretnym komputerem; sprzedaż usług interaktywnych zamiast produktów cyfrowych
    • Transformowalność – zmiany przypadkowe, zamierzone i oszukańcze; dostosowanie produktu do potrzeb konkretnego użytkownika
    • Replikowalność- stały koszt wytworzenia produktu cyfrowego; zerowy koszt marginalny powielania produktu cyfrowego
  1. Inne cechy produktu cyfrowego
    • Zależność od indywidualnych preferencji – od preferencji klienta, zróżnicowanie ceny od typu klienta; cena zależna raczej od zgody klienta, aniżeli kosztów produkcji
    • Zależność wartości produktu cyfrowego od czasu-musimy znać przyszłość np. informacja o wczorajszej pogodzie jest nic nie warta
    • Wartość kumulatywna produktów cyfrowych- np. archiwum do zastosowań analitycznych; informacja stanowiący jeden produkt może być ponownie użyta do wyprodukowania innego
    • Korzyści zewnętrzne – definiuje się jako konsekwencje, które nie są uwzględnione w cenie produktu: pozytywne (oprogramowanie) i negatywne(np. o spółce giełdowej, ale jakaś zła)
  2. Korzyści dla producenta ze świadczenia usług zamiast handlu produktami
    • Większe możliwości obrony producenta przed replikowaniem i transformowaniem produktu
    • Cena zależna od używania produktu
    • Możliwość różnicowania cen w zależności od klienta, czasu użycia, realizowania funkcji
    • Możliwość powiązania usługi z marketingiem i badaniem rynku.
  3. Nowa jakość: usługi interaktywne
    • Komunikacyjne- nie mają skutków prawnych
    • Transakcyjne – mają skutki prawne
  4. Podatki
    • Problem kto, komu i za co powinien płacić podatki z elektronicznego handlu (złożone produkty i usługi świadczone z różnych krajów, różne reżimy i systemy podatkowe  w różnych krajach)
    • Problem ceł za produkty niematerialne
  5. Polityka ustalania cen na produkty cyfrowe
    • Płatne w formie abonamentu (na czas określony lub nie)
    • Płatne za każdorazowe użycie
    • Bezpłatne, wliczone w koszty innych produktów lub usług
    • Bezpłatne, finansowane ze środków publicznych, związane z prawami autorskimi
  6. Elektroniczny Biznes = realizacja procesów biznesowych przez sieć
    • Usługi informacyjne
    • Usługi komunikacyjne
    • Usł. transakcyjne
  7. Procesy biznesowe
    • Promocja
    • Negocjacje warunków kontraktu
    • Zamówienie
    • Dostawa
    • Płatność
  8. Główne zalety realizacji procesów biznesowych przez sieć
    • Czas – skrócenie czasu realizacji procesów biznesowych-  z każdego miejsca można się połączyć
    • Koszty – zmniejszenie kosztów realizacji procesów biznesowych –nie ma pośredników
    • Geografia- uniezależnienie procesów biznesowych od odległości geograficznych
    • Automatyczna reakcja – możliwość automatycznej reakcji na sygnał inicjujący proces biznesowy- w sklepie internetowym powstaje baza danych – możliwość personalnego i intensywnego marketingu
    • Bezpośredniość komunikacji
    • Reakcja odbiorcy wiadomości w dogodnym dla niego terminie
  9. Realizacja procesów biznesowych przez siec:
    • Elektroniczne dokumenty wymieniane przez sieć zamiast dokumentów papierowych
    • Komunikacja międzyludzka prowadzona przez sieć zamiast bezpośrednich spotkań

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *