Techniki prowadzenia badań marketingowych – poziom efektywności
Techniki badawcze – kryterium stopień kontaktu obiekt badany, urządzenie, przedstawiciel:
1. Technika pomiaru bezpośredniego przy pomocy ankietera
2. Technika pomiaru pocztowego (brak kontaktu)
3. Technika pomiaru internetowego (nośnik inny, czas dostępu inny, nie znamy się)
4. Technika pomiaru telefonicznego – kontakt tylko słuchowy, możemy wpływać czy kontakt jest podtrzymywany czy nie
Techniki badawcze – kryterium miejsca prowadzenia pomiaru:
Technika „dom”, stosujemy ją gdy:
1. Zależy nam na pogłębionych odpowiedziach, dokładnych danych
2. Występuje konieczność konfrontacji z dokumentami źródłowymi
3. Kwestionariusz jest rozbudowany
4. Podczas wywiadu wykorzystywane są liczne materiały pomocnicze
Technika „ulica”, stosujemy ją gdy:
1. Występuje trudność dostępu do respondenta
2. Wywiad jest krótki
3. Zależy nam n a bezpośrednią konfrontację z otoczeniem
4. Obawiamy się, że w otoczeniu znanym (mało anonimowym) odpowiedzi mogą być niewiarygodne